Groep 7-8

Oorlogstijd op het doek

In Pathé Arnhem en Ede worden leerlingen uitgenodigd om tijdens de Airborne Arnhem/Ede maand in september 2023 een oorlogsfilm te bekijken met de klas. Hierbij is er een keuze uit drie films. Met behulp van een voorbereidende en afsluitende les in de klas leren leerlingen bewust te kijken en te luisteren, te reflecteren en betekenis te geven aan het verhaal. Na een unieke beleving in de bioscoop, krijgen de leerlingen de mogelijkheid om hun eigen filmverhaal te creëren. Welke film zou jij kunnen maken over regio Arnhem/Ede in de Tweede Wereldoorlog?

Het lespakket van Pathé Arnhem is met dank aan Rozet Arnhem ontwikkeld.

Pathé Basis: Dit pakket bestaat uit een voorbereidende les op school over verwachtingen, een filmbezoek aan Pathé Ede of Arnhem en een afsluitende les op school. Bij de afsluitende les staat creëren en regio Ede in de Tweede Wereldoorlog centraal. In Arnhem staat bij de afsluitende les “Operation Market Garden” en de regio Arnhem in de Tweede Wereldoorlog centraal.
Duur les Pathé Basis: Voorbereidende les 35min, Bezoek Pathé (film) 115 min, Afsluitende les 90 min.

Pathé Plus*: Dit pakket biedt, naast de onderdelen van het basispakket, een extra activiteit voor de leerlingen, begeleidt door Pathédocenten. Aansluitend op het filmbezoek nemen de leerlingen een kijkje bij de tentoonstelling over Airborne Ede, in de foyer van Pathé. Door middel van een actieve werkvorm ontdekken leerlingen ontdekken wat het betekent om keuzes te maken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door middel van een keuzetest komen leerlingen voor verschillende dilemma’s te staan. Daarnaast ervaren leerlingen door middel van een VR-bril hoe het zou zijn geweest als ze de keuze zouden hebben gemaakt om deel te nemen aan operatie Market Garden en boven de Ginkelse Heide uit het vliegtuig zouden springen.
Duur les Pathé Plus: Voorbereidende les 35min, Bezoek Pathé 115 min + Nabespreking en tentoonstelling keuzes 30min, Bonusles op school 60 min.

* Pathé Plus pakket is alleen mogelijk in Pathé Ede.
[image]

Leerdoelen

De leerling ervaart wat mensen in de Tweede Wereldoorlog dachten en wat hen bezighield; De leerling creëert op basis van historische personen en gebeurtenissen uit regio Ede tijdens de Tweede Wereldoorlog een filmverhaal; De leerling verkent in gesprek met klasgenoten de emoties die de film oproept, de verschillende woorden die daarbij horen en koppelt deze woorden aan wat hij ziet en hoort.

Kerndoelen

1. De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
53. Leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
54. De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
[image]